Wraz z nastaniem lutego Biblioteka Publiczna w Kaliszu Pomorskim zorganizowała zajęcia czytelnicze dla najmłodszych. Specjalnie w tym celu przygotowaliśmy opowiadania usprawniające pamięć u dzieci w wieku przedszkolnym autorstwa Grażyny Wasilewicz. Nim jednak przeprowadziliśmy ćwiczenia usprawniające pamięć, przeprowadziliśmy ćwiczenia połączeń pojedynczych słów w zdania oraz związków logicznych między zdaniami, wszak to właśnie one winny układać się w pożądane struktury myślowe. Jakościowe różnice w rozumieniu tekstu uzależnione są głównie od użycia słów, bądź zwrotów, nieznanych młodemu czytelnikowi, ale także od bogactwa przekazywanych treści, co implikować mogłoby niezrozumienie sensu tekstu dłuższego. Bibliotekarka, Małgorzata Dziadek, odczytywała tekst starając się wyzwolić wśród dzieci takie bodźce, które odnoszą się do wyobrażeń nagromadzonych w wyniku wcześniejszych doświadczeń. To bardzo ważny aspekt, bowiem dzieci w tym wieku charakteryzują się dosłownym rozumieniem tekstu. Dosłowne rozumienie tekstu odbywa się z wyłączeniem wyobraźni, zatem odczytywanie tekstu bez uruchomienia struktur pamięciowych, nie przyniosłoby pożądanego efektu.
Zajęcia przeprowadzone zostały w formie zabawy, doprecyzowanie tekstu następowało w wyniku luźnej rozmowy. W związku z tym, iż w tekście działania miały swoją logiczną kolejność, przeprowadziliśmy także ćwiczenia, mające na celu odwrócenie sekwencji zdarzeń. Nieprzypadkowe były także pytania podchwytliwe lub celowo błędne. Z dumą jednak pragniemy podkreślić, iż grupa dzieci „Biedronki” z Przedszkola Miejskiego „Bajkolandia” z tymi jakże trudnymi zadaniami poradziła sobie wyśmienicie.
Na koniec zajęć dzieci zaprosiliśmy do oglądania najnowszych dziecięcych książeczek, które będą mogły wypożyczyć, gdy odwiedzą bibliotekę w towarzystwie rodzica. Cieszy nas niesłabnące zainteresowanie najmłodszych dzieci książeczkami.